niedziela, 31 marca 2013

김치 - Kimczi - Kimchi

Kimchi to bardzo ważny element kultury i kuchni koreańskiej. Dla największych laików definicja krótka - 'chińska kiszona kapusta, hehe'. Dla ciut bardziej ambitnych - ogólna nazwa na sfermentowane (można powiedzieć kiszone) warzywa. Głównie używa się kapusty pekińskiej przyprawionej czosnkiem, pieprzem, chilli i sosem rybnym. Ale zależnie od regionu są bardzo różne wariacje więc przyjmijmy że mówiąć kimchi mamy na myśli sfermentowaną kapustę pekińską z przyprawami :)
Swój przepis na kimchi dostałem od znajomej z kadry Rosji która ma korzenie w Korei. Po konsultacji z babcią dostałem przepis w sumie bez żadnych miar, nie licząc dużo, bardzo dużo, ale i tak wyszło pycha! Teraz zamierzam się na drugi przepis, bardziej rozbudowany. Oba opiszę poniżej :

Zdjęcie nie moje tym razem, brane z google grafika :)




Kimchi :
-2 kapusty pekińskie
-4 łyżki płatków chilli / 2 łyżki pasty chilli
-6 ząbki czosnku
-3 dymki
-2 łyżk sosu rybnego
-1 jabłko
-1 gruszko
-sól morska
-woda


Przygotowanie :
1) Kapustę przeciąć w osi pionowej. Rozpuścić ćwierć szklanki soli z 300ml wody i trzymaj kapustę w solancę  minimum 3 dni. Następnie wyciągnąć, opłukać z nadwyżki soli i dać odcieknąć.
2) Zmiksować obrany czosnek, chilli, (obrane i pozbawione nasion) jabłko i gruszkę oraz sos rybny. Tym 'puree' nasmarować dokładnie kapustę - między liśćmi i z zewnątrz.
3) Kapustę przełożyć na naczynia w którym ma się kisić (wiaderko, słój, kamionkowy gar) i mocno docisnąć do dna. Odstawić na dzień w temperaturze pokojowej, następnie na minimum tydzien / półtora do lodówki.
Tak przygotowane kimchi można trzymać długooo, a kiedy staję się zbyt sfermentowane można z zrobić zupę 김치찌개 kimchi chigae lub usmażyć z ryżem 김치볶음밥 Kimchi Bokumbop :)


Kimchi babci Iriny :
-1 duża kapusta pekińska 
-dużo soli
-dużo pieprzu
-dużo czosnku
-woda

Przygotowanie :
1) K
apustę (niemytą!) przeciąć w pół (zgodnie z osią pionową). Przygotować bardzo słoną solankę. Ja na swoją zużyłem koło 1/3 - 1/2 szklanki soli. Następnie kapustę umieścić w solance (ciasno upchać bo wypływa!) i trzymać ją tam 3-4 dni.
2) Kapustę wyjąć, obmyć z nadmiaru soli i ewentualnego brudu. Między liście 'wetrzeć' mieszankę pieprzu i czosnku. (Ja na swoją zużyłem saszetkę granulowanego czosnku i jakieś 1,5 łyżki pieprzu, Wam radzę ciut mniej bo moja wyszła zbyt mocna!) Umieścić w wiaderku, kamionkowym słoju lub innym odpowiednio dużym pojemniku. Kapusta powinna być mocno ściśnięta!
3) "Leżakować" przez minimum 2 tygodnie i gotowe!



Źródło : http://www.trifood.com/kimchi.asp

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz